Friday 29 July 2011

Sepetang bersama Keluarga Penuntut – Penuntut Terengganu Mesir ( KPT )


Sepetang bersama  Keluarga Penuntut – Penuntut Terengganu Mesir ( KPT )

26/7/2011-5 P.M- Wisma Seri Melaka –
Sesungguhnya mukmin itu bersaudara.... “ Al-Hujurat, ayat 10.
Apabila dicubit peha kanan, peha kiri turut terasa sakitnya” Pepatah Melayu.

Konsep ukhuwah di dalam Islam dalam memupuk sensitiviti setiap muslim supaya sentiasa peka terhadap sahabat-sahabat seperjuangan sangatlah dititikberatkan oleh Islam.
Berukhuwah bukanlah sekadar merasa ‘kemanisannya’ sahaja, malah ‘ kepahitan’ dan ‘keperitan’ yang wujud patut turut dirasai dan dihadapi bersama.

Kunjungan sahabat Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir ( BKKIMM ) iaitu wakil pimpinan Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu Mesir ( KPT ) yang diketuai oleh Yang DiPertua (YDP ), Ustaz  Mohd Riduan Bin Abu Bakar ke Wisma Seri Melaka khusus untuk bertemu dengan wakil pimpinan dari BKKIMM pada hari ini telah membuktikan keterikatan ukhuwah Islamiah di antara kedua-dua persatuan yang mewakili Badan Kebajikan Anak Negeri ( BKAN ) masing-masing  bukanlah sekadar retorik semata. Malahan keterikatan ini adalah satu bukti betapa utuhnya kesatuan yang wujud antara mahasiswa-mahasiswa  khususnya mahasiswa yang menuntut di Mesir.

Perkongsian pengalaman dan isu-isu yang berlaku di dalam kedua-dua persatuan antara yang menjadi topik utama yang dibincangkan pada pertemuan kali ini. Kemesraan  jelas terpancar di riak muka setiap wakil yang hadir dalam pertemuan ini serta kenikmatan itu bertambah dengan masing-masing bersama menikmati sedikit jamuan yang disediakan.

Keprihatinan pihak KPT turut menyentuh perasaan wakil BKKIMM apabila  sumbangan turut diberikan oleh KPT kepada pihak BKKIMM hasil daripada tabung dana dan sumbangan yang dilaksanakan oleh KPT khusus bagi membantu BKKIMM dari sudut  kewangan. Sumbangan telah disampaikan oleh YDP KPT, Ustaz Mohd Riduan kepada YDP BKKIMM, Ustaz Harman Bin Hassan.

Sebelum itu juga, Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir  ( PMRAM ), sebuah persatuan yang menaungi semua Badan Kebajikan Anak Negeri ( BKAN ) di Mesir ini terlebih dahulu telah memberikan sumbangan kepada pihak BKKIMM. Sumbangan tersebut merupakan hasil  sumbangan mahasiswa-mahasiswa Mesir sewaktu Muktamar PMRAM kali ke-78 yang telah diadakan baru-baru ini. Usul Muktamar “ Bersama Mempertahankan Bkan Melaka “ turut disepakati oleh setiap perwakilan yang hadir dalam muktamar sanawi kali ke-78 ini.

Sekalung penghargaan diucapkan kepada pihak PMRAM dan KPT serta seluruh BKAN dan DPM yang sanggup bersama BKKIMM dalam menikmati kemanisan dan kepahitan sesebuah perjuangan. Ini akan menjadi pemangkin kepada BKKIMM untuk terus bangkit khusus demi menjaga kebajikan mahasiswa-mahasiswa Melaka di Mesir ini.
Majlis diakhiri dengan sesi bergambar .

Laporan oleh :
Unit Kebajikan BKKIMM
Sesi 2010/2011



Penyerahan Sumbangan daripada KPT kepada BKKIMM
                                                    
Jamuan Makan Di Cafe Wisma Seri Melaka
AJKT KPT DAN BKKIMM YANG TURUT HADIR
    

                                    


No comments:

Post a Comment