Friday 5 May 2023

[ MEMBURU KETAKWAAN, MENCAPAI AL-RAYYAN ]

KAHERAH, 23 MAC 2023 - Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM) telah berjaya mengadakan program yang yang diberi nama Ihya' Tarbawi Ramadan 2023 (IHTIRAM '23) khusus buat anak-anak Melaka di Pelembahan Nil. Tema yang dibawa oleh komiti program pada kali ini adalah “Memburu Ketakwaan, Mencapai al-Rayyan” yang telah diketuai oleh Ustaz Muhammad Akmal bin Razali selaku Pengarah dan Timbalan Pengarah, Ustazah Siti Balqis binti Asni. 

Komiti IHTIRAM'23 sebulat suara telah menggariskan beberapa objektif untuk program ini, iaitu meraikan bulan ibadah disamping membentuk penghayatan ibrah dalam diri ahli BKKIMM. Seterusnya adalah memperkasa dakwah dan thaqafah kepada ahli BKKIMM melalui aktiviti yang dianjurkan. Seterusnya sekaligus menjadikan Ramadan dan sambutan Aidilfitri sebagai medan untuk memupuk ukhuwah ahli BKKIMM, anak Melaka serta ahli BKAN yang lain. 

Program ini telah menyusun pelbagai pengisian dan aktiviti bagi memanfaatkan bulan yang penuh mulia ini dimulai dengan pengisian berbentuk ukhuwah dan kerohanian iaitu Tarawih Ma'an disertai katibah dan sahur jamaie yang telah disusun oleh Unit Pengisian IHTIRAM'23.


 Selain itu, terdapat juga pengisian thaqafah yang menarik seperti Muhadarah 'Ammah Nuzul al-Quran oleh Syeikh Abdul Rahman Syeikh Sayyid Ali Abdul Majid bersama Badan Kebajikan Anak Negeri Taakhi Zon D, perkongsian Diskusi Kitab Madza Ba'da Ramadan oleh Ustaz Muhammad Hafiz Syakirin bin Mohd Yazid, perkongsian infografik, video ilmiah dan potcast daripada beberapa alumni BKKIMM. 

Disamping itu, komiti IHTIRAM'23 dengan kerjasama Tabung Khas Anak Melaka Mesir (TKAMM) telah menyerahkan sumbangan kepada anak-anak Melaka di bumi Mesir hasil sumbangan daripada penyumbang TKAMM.



Bagi meraikan kegembiraan di bulan kemenangan, IHTIRAM '23 diteruskan lagi pada bulan Syawal dengan pelbagai aktiviti yang tidak kurang menariknya seperti bersama-sama mendengar Perutusan Yang Dipertua BKKIMM, Ustaz Umar Muhammad bin Ridzuan, Solat Sunat Aidilfitri bersama warga Mesir di Masjid Musa, Tazkirah Duha Aidilfitri serta Rumah Terbuka BKKIMM yang telah dihadiri oleh VIP dan seluruh ahli BKKIMM. 


Seterusnya, Majlis Perasmian Penutup IHTIRAM '23 telah disempurnakan oleh Ustaz Akram bin Mamad selaku Penasihat BKKIMM yang bertempat di Surau Wisma Sultan Muhammad V, Hayyu Sabiek dengan kehadiran ahli BKKIMM. 

                     
                                        


Akhirnya, semoga dengan sambutan IHTIRAM '23 ini dapat mengeratkan lagi ikatan ukhuwah yang terbina agar gerak kerja dakwah dapat diteruskan di samping bersyukur atas nikmat yang Allah berikan kepada kita dan dapat menambah ketakwaan kepada Allah SWT. 

"Memburu Ketakwaan, Mencapai al-Rayyan 
"Mahasiswa Bersatu, Dakwah Bermutu"
"Memurnikan Pemikiran, Melestarikan Kesatuan"

#SinariRamadan
#SetiaBersama
#BersamaBersatu

Disediakan oleh :

Timbalan Pengarah (Setiausaha) IHTIRAM '23 | BKKIMM sesi 2022/2023

No comments:

Post a Comment