UPP BKKIMM 2017. Powered by Blogger.

Saturday, 21 July 2012

Surat dariku buat mu.

Surat dariku buat mu.

15 Syaaban 1433H / 10.57 pm

Bismillahirrahmanirahim,
( Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ) .

Pembuka bicara dariku buatmu, daku mulakan dengan kalimah suci ini agar ia mampu menggetarkan jiwa akan betapa besarnya maksud di sebalik kalimah suci ini bagi jiwa-jiwa hamba yang memahaminya dan biarlah kalimah ini menjadi bukti dan saksi akan agungnya kasih ku pada mu.

Ya, memang benar! Diriku begitu lemah apabila terfikir akanmu. Tahukah engkau yang daku begitu merindui mu?,Tahukah engkau yang diriku sering menyoal " Di manakah dikau?"," Bilakah engkau akan kembali semula ?". Engkau yang pernah hadir dalam diriku tidak pernah aku lupakan walau sesaat sekalipun. Kehadiran dirimu dalam hidupku tidak semena-mena memancarkan sinar harapan buatku yang begitu lemah malah begitu rapuh dalam menempuh dugaan hidup ini.

 Ya! Daku mengaku diriku ini lemah. Tapiku tahu, daku kenal dirimu, selagi mana daku wujud di dunia ini, selagi mana hayatku masih ada lagi, engkau pasti akan kembali. Walaupun dahulu engkau pernah meninggalkanku.
Tahukah engkau di kala itu daku baru sahaja ingin mengenalmu dengan lebih mendalam? Tetapi engkau tetap jua pergi meninggalkan diriku dalam penyesalan dek kerana kealpaanku yang  terpesona dengan pujuk rayu dan hasutan ' orang ketiga'.

Ya! Daku sedar. Itu bukan salah mu. Itu memang salahku. Mataku yang buta! Telingaku yang pekak! Mulutku yang bisu ! Mataku buta sebab tidak sedar kewujudan mu . Telingaku pekak sebab tidak mampu mendengar panggilanmu. Mulutku  bisu sebab tidak mampu meluahkan perasaanku padamu. Walaupun daku tahu yang engkau tidak pernah putus asa pada diriku selama ini.

Ya! Daku kini sedar akan betapa berharganya dirimu buatku. Tatkalaku mendengar yang engkau akan kembali, jiwa ku begitu tidak menentu. Daku sendiri tidak tahu apakah sebenarnya yang melanda perasaaanku ketika itu. Adakah aku gembira? Adakah aku sedih? Adakah aku keliru ? Semuanya tidak mampuku luahkan. Lidahku kelu, jantungku berdegup laju memikirkan akan kepulanganmu setelah pemergianmu meninggalkanku dahulu. Adakah engkau akan terima diriku seperti mana sebelum ini?

Ya,daku kini tidak seperti dahulu. Engkau tidak percaya? Daku sedar. Itu juga bukan salahmu untuk menganggapku begitu tetapi percayalah kini daku sudah berubah. Daku ingin berubah ! Daku bukan lagi  yang pernah engkau kenali dahulu. Tahukah engkau yang daku mulai berubah setelah engkau hadir dalam diriku sebelum ini ?. Walaupun singkat pengenalan kita, tetapi keberadaanmu walau seketika begitu banyak memberi kesan dalam hidupku. Daku ingin berubah dan ku tahu daku mampu berubah bila engkau bersamaku.

Ya! Daku pasti tidak akan melepaskan peluang kali ini. Engkaulah yang ku nanti selama ini. Kini engkau bakal kembali.


Khas buatmu,

Dari Yang menanti ketibaanmu.
Oh, Ramadhan.

Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah….

( Al-Baqarah 2 : 185 )

Dr. Amir Al-Amin bin Mustaff
Yang Di-Pertua,
Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir..


No comments:

Post a Comment

author
BKKIMM
Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir kini menjangkau usia 40 Tahun dalam memimpin wadah kesatuan anak Melaka sejak 1976. Tahun demi tahun, badai dan ujian yang datang mematangkan dan menguatkan Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) ini agar terus kukuh dan utuh dalam memimpin wadah ini.