Thursday 26 January 2017

KENYATAAN RASMI: MAKLUMAN PERPINDAHAN RUMAH MELAKA SEMENTARA (RMS)

بسم الله الرحمن الرحيم


( وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ )

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : (Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.) (Surah Yunus : 107)
 
      Alhamdulillah, setinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Allah S.W.T, yang masih memberikan kita peluang untuk terus menjalani kehidupan di muka bumi ini sehingga ke bulan yang penuh barakah ini serta masih mengekalkan kita semua dalam dua nikmat yang cukup besar; Iman dan Islam. Selawat dan Salam ke atas junjungan kita yang mulia, Nabi Muhammad SAW, para keluarga serta para sahabat baginda yang telah bersusah payah berjuang dalam menegakkan kalimah dan agama yang benar di muka bumi ini.
     Satu berita yang mendukacitakan buat seluruh anak-anak Melaka di Mesir. Untuk makluman semua, Rumah Melaka Sementara (RMS) yang selama ini menjadi pusat kegiatan Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM) dan penempatan sebahagian besar anak-anak Melaka di Kaherah terpaksa berpindah dalam masa terdekat atas beberapa faktor. Faktor utama yang mendorong kepada perkara ini ialah peningkatan harga sewa yang terlalu tinggi yang terpaksa ditanggung oleh pihak BKKIMM dan penghuni RMS. Harga sewaan RMS terbaru yang mencecah LE 45,000 setiap bulan amat membebankan dan tidak bersesuaian dengan kondisi rumah. Selain itu, hasil sumbangan yang kurang memberangsangkan turut menambahkan kerisauan sekiranya rumah itu terus dijadikan penempatan.
     Sehubungan dengan itu, satu pertemuan bersama anak-anak Melaka telah diadakan bertarikh 21 Januari 2017. Kita BKKIMM membuka seluas-seluasnya ruang untuk ahli bertanya dan pada akhir pertemuan satu keputusan secara bersama telah dicapai.
Pertemuan bersama tuan rumah juga telah dilakukan beberapa kali pada bulan ini dan beberapa kata sepakat telah dicapai bersama. Antaranya :
Perpindahan perlu dilakukan selewat-lewatnya pada 31 Januari 2017.
    Untuk makluman semua juga, kos sewaan penempatan baru mahasiswa/wi Melaka mencecah sebanyak LE 20,000. Segala perkembangan terkini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.
Sebarang persoalan, penerangan dan informasi boleh merujuk Yang Dipertua BKKIMM dan Ketua Unit Perumahan BKKIMM melalui talian berikut:
Yang Dipertua : Ahmad Razin bin Mohd Fauzi (+201113168551)
Ketua Unit  Perumahan: Ahmad Solihin bin Ahmad Tamrin Zakry (+201008841502)
     Kami berharap agar semua anak Melaka dapat berganding bahu membantu menjayakan usaha ini. Di samping BKKIMM akan terus komited membawa suara dan isu-isu kebajikan mahasiswa/wi sains kesihatan dan pengajian Islam Melaka di Mesir kepada pihak berwajib demi memastikan setiap permasalahan yang berlaku menemui jalan penyelesaian yang terbaik. Akhirnya, segala kerjasama dan bantuan yang dihulurkan, kami dahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Semoga Allah terus memelihara kesatuan ini dan mengurniakan ganjaran yang cukup besar buat para penyokong dan pendokong BKKIMM.
Siiru  ‘Ala Barakatillah.
Wallahu A’lam.

"SAHSIAH DIUNGGULI KEBERSAMAAN DILESTARI"
"BERILMU BERAMAL"

AHMAD RAZIN BIN MOHD FAUZI
YANG DIPERTUA
BADAN KEBAJIKAN KELUARGA ISLAM MELAKA MESIR
SESI 2016/2017

No comments:

Post a Comment