PERSEDIAAN MENGHADAPI KEPINCANGAN PEMIKIRAN MASYARAKAT
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Bagi-Nya segala kesempurnaan di
langit dan bumi. Tiada kekuasaan dan keupayaan yang dapat menandingi kekuasaan
dan keupayaan-Nya. Kami reda
Allah sebagai Tuhan kami. Kami reda Islam sebagai agama kami. Kami juga reda
Nabi Muhammad SAW sebagai nabi utusan Tuhan.
Pemikiran merupakan komponen
utama dalam menentukan perubahan baik dan buruk suatu tamadun. Kejatuhan suatu
tamadun bermula dengan kepincangan pemikiran. Begitu juga kebangkitan suatu
tamadun adalah bermula dengan kesempurnaan pemikiran. Jika suatu pejuang
imperialis berhasrat menjajah suatu tamadun, maka pemicu utama adalah
menimbulkan kecelaruan dalam pemikiran masyarakat tamadun tersebut.
Pada hari ini, kita
menyaksikan pelbagai kesesatan pemikiran yang sudah menyelinap ke dalam minda
masyarakat Islam. Fenomena ini menterjemahkan kepada kita masyarakat Islam yang
tidak mahu beramal dengan aturan Islam dalam kehidupan mereka. Ini memberikan
kesan kepada cara pandang (Worldview) Islam. Kesannya, masyarakat Islam
lebih tertarik dengan cara pandang (Worldview) barat berbanding dengan worldview
Islam. Mereka merasakan bahawa dengan pengamalan barat, suatu masyarakat akan
bertambah maju dan progresif.
Sebelum muncul pemikiran sekularisme, masyarakat Islam
sangat menyakini bahawa Islam dan pemerintahan tidak dapat dipisahkan. Begitu
juga sebelum liberialisme dipromosikan, masyarakat Islam turut meyakini bahawa
Islam merupakan suatu cara hidup yang relevan pada setiap tempat dan keadaan.
Justeru, tidak dapat dinafikan
bahawa pemikiran barat yang menyusup ke dalam fikiran masyarakat Islam
sedang menghakis keyakinan umat Islam terhadap hakikat Islam yang sebenar.
Sebagai mereka yang menyedari
fenomena ini, kita perlu berusaha untuk membanteras jenayah ini sekaligus
mencari antidot bagi merintis penawar bagi virus ini. Sekiranya kita mengamati
sejarah, misi kebangkitan Islam yang digerakkan oleh ramai cendekiawan ulung
Islam adalah bermula dengan memperbaiki pemikiran umat Islam di zaman tersebut.
Al-Ghazali RH antara
cendekiawan yang memainkan
peranan penting dalam menggerakkan reformasi menuju kebangkitan Islam.
Al-Ghazali RH mengajarkan kepada kita supaya ubati “sebab-sebab kekalahan” dan
mengambil langkah-langkah
yang sewajarnya dalam menghadapi kekalahan, bukan menangisi atas “kekalahan”
yang menimpa.
Ini selari dengan apa yang
diutarakan oleh Malik bin Nabi, seorang cendekiawan Islam kontemporari, untuk
mencari sebab-sebab terjadinya penjajahan dan mengambil langkah-langkah yang
sewajarnya dalam menghadapi penjajahan bukan mencaci “penjajah”. Satu-satunya
sebab utama menurut al-Ghazali RH ialah rosaknya pemikiran umat Islam dalam
sektor akidah dan sosial. Adapun selain itu hanyalah kesan sampingan yang akan
segera hilang dengan hilangnya penyakit utama ini.
Setiap kepincangan dalam
pemikiran ada sebabnya yang tersendiri dan perlu dirungkaikan dengan penawar
yang khusus juga. Mereka yang merintis dan memobilisasi pemikiran sekular adalah mereka yang
berpegang teguh bahawa kemajuan dan agama tidak dapat disatukan. Ini kerana
mereka menyangka bahawa agama itu menghalang manusia berfikir dan seterusnya
akan menyebabkan ilmu tidak akan berkembang.
Justeru, bagi mendepani
kepincangan pemikiran masyarakat, para pendakwah bertanggungjawab untuk
mendiagnosis secara
mendalam idea di sebalik pemikiran-pemikiran sesat yang sudah berakar dalam
minda masyarakat. Para pendakwah tidak boleh sekadar menyuarakan aspirasi agar
pemikiran sesat tersebut wajib diperangi dengan slogan-slogan yang membara,
namun saat diminta untuk menerangkan apakah idea di sebalik pemikiran yang kita
perangi, kita sekadar mengatakan bahawa pemikiran itu bertentangan dengan Islam
secara umum sedangkan akar virusnya sudah berselirat dalam minda-minda umat
Islam.
Di samping itu, bagi
memahamkan masyarakat tentang ‘big why’ mengapa pemikiran-pemikiran yang
berkaitan adalah bertentangan dengan konsep Islam yang syumul, para pendakwah
mesti bersedia untuk menukar pola penyampaian secara bukan formal seperti di
masjid dan surau supaya topik yang dikupas lebih menyentuh perbincangan
semi-kritis melibatkan pemikiran moden. Sememangnya tidak boleh dinafikan bahawa cabaran
semasa setelah implementasi reformasi pendidikan tidak formal ini pasti akan
dirasai; melibatkan fikiran masyarakat yang agak kurang terbiasa dengan kupasan
semi-kritis. Namun, itu bukanlah menjadi masalah utama jika dibandingkan dengan
impak virus pemikiran yang sudah menular dalam minda mereka.
Suatu hal yang paling penting
buat setiap pendakwah, jangan sesekali terpengaruh dengan aspirasi kelompok
pemikiran yang menyentuh sisi positif bagi mengaburi mata manusia. Sememangnya
ideologi yang diasaskan adalah dipicu oleh ketidakmampuan untuk menyelesaikan
masalah manusia terutama melibatkan sektor sosial dan agama, namun golongan
yang merintis ideologi berkenaan tidak mengenal Islam terlebih dahulu.
Sekiranya mereka lebih awal menganalisis hakikat ajaran Islam, sudah pasti mereka akan dapati tiada
ideologi yang dapat menandingi kesempurnaan sistem tadbir urus Islam terhadap
semua masalah yang dihadapi oleh manusia.
Akhir sekali, marilah kita
menghayati satu ayat dari kitabullah yang signifikan dengan isu ini. Firman
Allah SWT,
وَمَن یَبۡتَغِ غَیۡرَ
ٱلۡإِسۡلَـٰمِ دِینࣰا فَلَن یُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِی ٱلۡـَٔاخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَـٰسِرِینَ﴿
٨٥
Dan sesiapa
yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya,
dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.
[Surah Ali-Imran,
Ayat 85]
Wallahu'Alam
Oleh:
Abdul Mujib bin
Othman
Timbalan
Setiausaha Agung (Ketua Unit Pendidikan)
Badan Kebajikan
Keluarga Islam Melaka Mesir
sesi 2021/2022
No comments:
Post a Comment