"INTEGRITI ILMUAN: ILMU MEMBAWA MANUSIA MENGENAL KEBENARAN"
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وبارك وسلم
🔷Ilmu Membawa Manusia Mengenal Kebenaran.
Tuntutan wahyu ke
atas manusia untuk belajar adalah untuk membebaskan manusia dari kegelapan yang
menuruti nafsu yang jahil. Manusia tidak hanya disuruh belajar dengan hanya
menghafal kalam apa yang dipelajari namun buta kebenaran.
Sebab itu, ada
beza justifikasi belajar antara wahyu Islam dengan Barat. Belajar adalah amalan
bagi matlamat mengenali Allah dan memberikan hak-hakNYA serta menunaikan
tanggungjawab kita sebagai hamba-Nya.
Belajar namun
buta kebenaran adalah sama sebagaimana pihak pendeta yang dicela oleh Allah SWT
dengan gambaran yang hina iaitu keldai yang memikul kitab di atas badan sahaja.
Firman Allah SWT
:
(مَثَلُ
ٱلَّذِینَ حُمِّلُوا۟ ٱلتَّوۡرَىٰةَ ثُمَّ لَمۡ یَحۡمِلُوهَا كَمَثَلِ ٱلۡحِمَارِ یَحۡمِلُ
أَسۡفَارَۢاۚ بِئۡسَ مَثَلُ ٱلۡقَوۡمِ ٱلَّذِینَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔایَـٰتِ ٱللَّهِۚ
وَٱللَّهُ لَا یَهۡدِی ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِینَ)
Maksudnya :
(Sifat-sifat Nabi
Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi
tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang
ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab
Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu,
samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak
mengetahui kandungannya). Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan
ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah
petunjuk kepada kaum yang zalim.
[Surah Al-Jumu'ah
5]
🔷Ilmu Imam Kepada Amal, Beramal Tanda
Berilmu.
Kemuliaan ilmu
adalah menjadi imam kepada amal. Namun tidak memadai dengan hanya sekadar
menyebut ilmu tanpa membuktikan diri berilmu melainkan dengan beramal dengan
apa yang dipelajari menurut kebenaran.
Mengapa tidak
diambil pengajaran para Rasul? Mereka adalah manusia pilihan Allah yang
diberikan ilmu tertinggi kerana diberi wahyu yang tiada manusia lain yang dapat
menerima wahyu melainkan hanya para Rasul.
Sekalipun para
Rasul menerima ilmu tertinggi , para Rasul dirakamkan sirah mereka dengan
beramal, berjuang dan melakukan liku-liku perjuangan sehingga ada sebahagian
mereka yang terkorban. Melihat kepada teladan para Rasul ini, jadi mengapa kita
hanya mengaku belajar ilmu tetapi tidak membuktikan berilmu dengan beramal.
Justeru, orang
berilmu adalah memastikan diri mereka berada di atas jalan kebenaran, bukan
hanya bercakap apa itu ilmu, namun tidak mengenali kebenaran apatah lagi berada
di atas kebenaran. Tidak lain adalah beramal tanda berilmu dan berada pada
pihak yang benar.
Firman Allah SWT :
وَلِیَعۡلَمَ ٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ ٱلۡعِلۡمَ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَیُؤۡمِنُوا۟ بِهِۦ فَتُخۡبِتَ لَهُۥ قُلُوبُهُمۡۗ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهَادِ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ ࣲ
Dan juga supaya
orang-orang yang beroleh ilmu mengetahui bahawa ayat-ayat keterangan itu benar
dari Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadanya, sehingga tunduk taatlah hati
mereka mematuhinya; dan sesungguhnya Allah sentiasa memimpin orang-orang yang
beriman ke jalan yang lurus. - [Surah Al-Hajj 54]
🔷Belajar Tetapi Tidak Nampak Kebenaran
Adalah Bala.
Amat malang jika
belajar namun hanyut dalam kebatilan atau kesamaran sehingga gagal membezakan
mana satu yang benar atau tidak. Jelas suluhan "furqan" iaitu pembeza
dari ibu segala ilmu iaitu al Quran masih belum difahami dengan jelas.
Jika hanya
berseronok berbicara kepada apa dalam ilmu namun gagal memahami ke mana ilmu
yang dipelajari maka ia belum mencapai hakikat ilmu yang bermanfaat. Sebab itu,
Imam al Ghazali memberikan kesedaran bahawa pentingnya belajar ilmu yang
bermanfaat, makna kata bukan sekadar "aku dah belajar" tetapi tidak
tahu ilmu tadi bermanfaat atau tidak.
Hendak tahu ilmu
bermanfaat atau tidak ialah mengenali dan mengikut kebenaran. Kadang kala
segelintir yang mendakwa mereka belajar namun hakikatnya hanya bermain-main
sahaja dengan istilah yang tidak berkesudahan.
Sebab itu, Syeikh
Dr Yusuf al Qaradhawi di dalam bukunya yang menyeru perubahan dalam keadaan
terpimpin seperti dalam judul bukunya "as Sohwah al-Islamiyyah" .
Sebagaimana yang
dikritik dalam kitab tersebut ialah :
🔸 soal tongkat khatib sewaktu berkhutbah.
Ada yang mengukir bentuk pedang dari kayu, jadi apa fungsinya? Ia tetap kayu
sekalipun pedang. Maka apa kehendak sebenar kepada tongkat khatib mestilah
jelas bukan sekadar bahas apa itu tongkat.
🔸soal perbahasan panjang mengenai menyimpan
janggut sehingga ada yang keras dalam pandangan sehingga mengharamkan cukur
janggut dan dibiarkan panjang tanpa diurus. Maka di mana nilai kekemasannya?
Adalah imej Islam hanya pada janggut yang panjang atau...?
Akhirnya belajar
dan bertelagah pada perkara yang tidak membawa kebenaran. Hanya bercakap itu
dan ini, dalil yang banyak hanya dihafal dan ditutur kembali tanpa tahu fokus
pendalilan dan manhaj dalam berhujah. Umpama burung kakak tua yang menghafal
tetapi tidak mengerti sedikit pun. Ia hanya burung kakak tua!
Kesannya nanti
umat Islam tidak kenal kebenaran tetapi hanya berseronok mendengar
"celoteh" hafalan, itu tidak termasuk lagi jenis penglipur lara yang
entah ke mana halatuju apa yang hendak disampaikannya.
🔷Perlukan Peringatan, Supaya Tiada Penyakit
Buta Kebenaran.
Kritikan dan
nasihat seumpama ini bukan tidak pernah diberikan oleh para ulama terdahulu,
malah terlalu banyak kerana mahu memastikan justifikasi belajar dalam Islam
adalah berbeza dan tidak sama dengan orang kafir dan gerakan orientalis.
Belajar mestilah
membawa diri kenal kebenaran. Antara nasihat yang ada diberikan ialah :
1. Imam al
Ghazali kritik terhadap kumpulan manusia yang asyik kepada perbahasan cabang
fiqh sehingga abai tanggungjawab fardhu kifayah yang menjadikan umat Islam bergantung
pada orang kafir dalam urusan yang diabaikan.
2. Kitab yang
ditulis oleh Syeikh Abu Hasan Ali an-Nadwi berkenaan "kerugian alam dengan
kemunduran umat Islam". Apabila umat Islam tidak yakin dan beramal dengan
Islam itu sendiri kesannya terpalit pada dunia yang akhirnya dirosakkan oleh
ideologi selain Islam.
3. Syeikh Abdul
Qadir Audah yang menulis buku "Islam di antara Kelemahan Ulama dan
Kejahilan Umat" menjelas beberapa kategori kumpulan yang digelar ulama
bagi membezakan justifikasi ulama yang sebenar dengan keilmuan dan amalan yang
sahih menurut syarak membimbing ummah.
4. Dr Ali al
Sallabi dalam bukunya yang menceritakan "Kebangkitan dan Kejatuhan
Uthmaniyyah" antara puncanya apabila golongan agamawan Islam hanya sibuk
dan hanyut dalam ilmu yang sudah sedia ada tanpa membincangkan soal isu semasa
menyedarkan umat bahaya serangan musuh dan pemikiran ideologi luar.
Hakikatnya banyak lagi,
yang boleh dicari dan dikaji lagi. Justeru, dalam belajar kena tahu apa
definisi belajar dan justifikasi yang dikehendaki darinya. Jangan jadi burung
kakak tua yang mampu hafal namun tidak mengerti. Dan jangan juga menjadi umpama
keldai yang memikul kitab yang banyak namun tiada manfaat.
Pesan seorang
guru :
" Ummat hari
ini kebanyakannya telah ditarik nikmat furqaniyah iaitu kemampuan dalam
membezakan antara hak dan batil, antara benar dan salah, antara baik dan buruk,
sehingga para ulama pun tidak terkecuali, melainkan hamba-hamba Allah yang
mendapat peliharaan Allah SWT. Maka perbanyakkanlah bertaubat dan beristighfar,
banyakkanlah membaca al-quran dan berselawat, dan banyakkanlah berdoa untuk
diri sendiri dan untuk ummat Nabi Muhammad SAW ."
Semoga Allah
memberikan kita semangat untuk terus belajar dan membimbing orang lain
mengenali kebenaran dan direzekikan istiqamah berada atas jalan kebenaran.
Wallahu A'lam.
Sharul Ikmal Bin
Rahim
Graduan Kuliah Syariah Islamiah,
Universiti Al-Azhar,
Kaherah, Mesir.
Aktivis BKKIMM
No comments:
Post a Comment