"BICARA SEJARAH:
MENELADANI IBRAH KEJATUHAN KHILAFAH"
Firman Allah SWT dalam Surah al- Ma’idah ayat 3:
ٱلْيَوْمَ
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ
ٱلْإِسْلَٰمَ دِينًا ۚ فَمَنِ ٱضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ
لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Maksudnya: Pada
hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Aku cukupkan kepadamu
nikmat-Ku, dan telah Aku redai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa
terpaksa karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.
Pembentukan kerajaan Khilafah Uthmaniyah merupakan proses sejarah yang panjang dan tidak terjadi dengan tiba-tiba. Dalam sejarahnya selama lima abad iaitu bermula pada akhir abad ke-13 hingga awal abad ke-19 kerajaan Khilafah Uthmaniyah telah mengalami pasang surut. Pada satu sudut, dapat dilihat sebuah sistem politik yang diwarisi dari Kerajaan Turki Saljuk dan mengalami perkembangan yang gemilang dan akhirnya mengalami kemerosotan.
Pada proses keruntuhannya, Khilafah
Uthmaniyah merupakan wilayah yang besar meliputi semenanjung Balkan, Asia
Kecil, Arab Timur Tengah, Mesir dan Afrika. Namun, akibat daripada pelbagai
faktor yang akhirnya membawa kepada kejatuhan Empayar Uthmaniyah sehingga
memberi kesan kepada negara-negara Islam di sekitarnya yang turut terkena
tempias akibat kemerosotan Khilafah Uthmaniyah.
Antara faktor yang
membawa kejatuhan empayar ini adalah disebabkan beberapa aspek iaitu politik,
ekonomi, sosial dan pengaruh luar yang meresap masuk dalam kerajaan. Justeru
kelemahan-kelemahan ini telah mendorong kepada keruntuhan empayar
Khilafah Uthmaniyah.
Faktor politik mengalami
kemerosotan akibat kelemahan kepimpinan, pentadbiran dan pemerintahan yang
tidak teratur serta ketenteraan yang lemah. Umum mengetahui bahawa Khilafah
Uthmaniyah mempunyai pemimpin silih berganti. Namun, tidak dinafikan bahawa
keadaan ini telah menyumbang kepada kejatuhan Khilafah Uthmaniyah kerana masalah
perebutan takhta dalam kalangan pembesar dan pemerintah. Sistem syura tidak
diamalkan dan pemilihan pemimpin kebiasaannya adalah berdasarkan kekuatan.
Kelemahan dalam pentadbiran dan pemerintahan ini telah ditunjukkan dalam
pemerintahan selepas kemangkatan Sulaiman al-Qanuni dan mengakibatkan
keruntuhan empayar Khilafah Uthmaniyah. Keadaan ini membawa kepada kejatuhan Khilafah
Uthmaniyah.
Kelemahan dalam mengurus
ekonomi merupakan punca kepada tercetusnya kemerosotan dalam kerajaan Khilafah Uthmaniyah
antaranya pelantikan jawatan yang bukan didasari oleh kebolehan dan perdagangan
yang tidak sistematik menyebabkan kejatuhan empayar Khilafah Uthmaniyah. Selain
itu, sistem kapitalisme yang diperkenalkan di Eropah menyebabkan revolusi
perindustrian muncul dan menenggelamkan industri tradisional masyarakat Turki. Kesannya,
kegemilangan Turki dari aspek ekonomi semakin suram dan menuju kejatuhan.
Masalah sosial seperti
pemberontakan, ajaran Islam telah diselewengkan dan rasuah telah menyebabkan berlakunya
kejatuhan Khilafah Uthmaniyah. Di samping itu, keruntuhan akhlak
dan kurang penghayatan Islam sedikit sebanyak mempengaruhi kejatuhan empayar
agung ini. Ajaran Islam telah dicemari dengan ajaran khurafat, tahayyul, dan amalan
tasawuf yang melampaui batas tanpa menghiraukan tugas wajib iaitu untuk
berjihad dan menegakkan amar makruf serta mencegah yang mungkar. Jelaslah
bahawa permasalahan sosial yang berlaku telah menyebabkan kejatuhan emapayar Khilafah
Uthmaniyah.
Kebangkitan kekuatan
Eropah telah menjadi faktor kejatuhan empayar Khilafah Uthmaniyah. Kemajuan
aspek ilmu pengetahuan telah dicapai Eropah lalu mendorong perluasan kuasa atau
imperialisme Barat berlaku. Gerakan-gerakan renaisans melahirkan
perubahan-perubahan yang besar dalam sejarah dunia iaitu kebangkitan Eropah dan
kemunduran kerajaan Islam di empayar Khilafah Uthmaniyah. Hal ini telah
melumpuhkan Khilafah Uthmaniyah akibat daripada saingan kuasa-kuasa Eropah.
Kejatuhan Khilafah Uthmaniyah secara tidak langsung telah memberi
kesan kepada negara-negara Islam dalam aspek politik, ekonomi dan sosial. Hal
ini merupakan petunjuk kepada pengakhiran kegemilangan kerajaan Islam yang
dahulunya telah berkembang pesat. Rentetan kejatuhan ini menyerlah ketika
Mustafa Kamal Ataturk mengisytiharkan Turki sebagai negara republik.
KESAN-KESAN TERHADAP NEGARA ISLAM
Kejatuhan Khilafah Uthmaniyah telah memberi kesan kepada negara Islam yang lain dari aspek politik, ekonomi dan sosial. Antaranya ialah kehilangan institusi khilafah dalam kerajaan Islam dan perpecahan negara-negara Islam di bawah satu pemerintahan. Hal ini telah memberi kesan yang buruk dalam politik negara Islam. Di samping itu, pemodenan Kerajaan Turki telah menjadi ikutan negara-negara Islam yang lain dan akhirnya kebudayaan Barat yang menguasai telah menyebabkan keruntuhan akhlak masyarakat di negara-negara Isl
Tuntasnya, sejarah telah memperlihatkan kejatuhan Khilafah akibat
masalah dalaman dan luaran yang tidak dapat diselesaikan secara sistematik.
Oleh itu, kita selaku mahasiswa Islam perlu untuk
melibatkan diri dalam satu kesatuan Islam dan mengukuhkannya kerana kesatuan
merupakan tunjang kekuatan umat Islam. Kita juga harus menggunakan sistem Islam
yang telah disyariatkan oleh Allah kepada hambanya dalam segala aspek seperti
ekonomi, sosial, politik dan sebagainya. Kita juga perlu menjadikan peristiwa
ini sebagai pengajaran dan berusaha membangkitkan semula institusi khilafah sehingga
Islam kembali terbilang.
Nurul Ashikin binti Razali
Timbalan Ketua Unit Ekonomi
(Timbalan Ketua Unit Perumahan) BKKIMM sesi 2021/2022
No comments:
Post a Comment