Tuesday 4 April 2017

KONGRES BADAN KEBAJIKAN ANAK NEGERI : SATU SEJARAH TERCIPTA! MERCU KESATUAN TEGUH TERBINA

KHAMIS, 30 Mac 2017 – Satu program yang dinamakan Kongres Badan Kebajikan Anak Negeri anjuran Majlis Gabungan Badan Kebajikan Anak Negeri (MG BKAN) telah diadakan buat julung-julung kalinya di Mesir. Kongres BKAN ini diadakan di Dewan American Future Language School. Program yang bertemakan “Bersatu Hati, Teguh Berdiri” ini telah berjaya menghimpunkan seramai 1261 orang mahasiswa dan mahasiswi Malaysia di Mesir.

 Program ini dimulai dengan majlis perasmian yang disempurnakan oleh Ustaz Muhamad Nazif bin Shaari, Yang DiPertua Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM) sebagai wakil barisan Yang DiPertua. Seterusnya program diteruskan dengan slot pembentangan dan perbahasan isu mahasiswa Malaysia di Mesir yang dikendalikan oleh wakil YDP BKAN. Slot ini membincangkan  empat topik utama iaitu isu hisbah yang dibentangkan oleh Ustaz Muhammad Arif bin Hamzah (YDP BKPJM), isu hak mahasiswa oleh Ustaz Muhammad Anuar bin Abdullah (YDP BKKIMM), manakala isu akademik dan kesatuan dibentangkan oleh Ustaz Mohd Fariz bin Mohd Zaini (YDP BKPPPM). Seterusnya program diteruskan dengan slot pandangan, cadangan dan muhasabah daripada seluruh mahasiswa dan mahasiswi yang membanjiri dewan American Future Language School ini.

 Persembahan nasyid daripada kumpulan al-Wadi yang dijemput khas oleh pihak pelaksana program menyerikan lagi suasana perjalanan program. Kemudian, slot MG BKAN dikendalikan oleh Ustaz Khairul Naim bin Abd Razak, Yang DiPertua Keluarga Pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM). Beliau membentangkan gerak kerja koordinator MG BKAN sesi lalu, seterusnya memperkenalkan barisan koordinator MG BKAN sesi baru.

 Akhir sekali, majlis penutup Kongres BKAN disempurnakan dengan pengumuman resolusi kongres dan bacaan doa penutup yang disampaikan oleh Ustaz Abdul Karim bin Makhtar, Yang DiPertua Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir (KPKM) sebagai wakil barisan YDP BKAN. Kongres BKAN pada kali ini melabuhkan tirai sekitar jam 11.30 malam dengan sesi bergambar.

" Bersatu Hati, Teguh Berdiri "

" Muafakat Asas Kejayaan "

No comments:

Post a Comment