"AGENDA
PENYATUAN : BAHAYA BERPUAK DAN RUGI BERPECAH BELAH"
Usia terhadap angka 45 tahun jelas
menggambarkan di fikiran bahawa sesuatu itu mencapai tempoh kematangan,
pengalaman, dan kedewasaan. Sejajar dengan kajian ilmiah menyatakan usia 40 adalah
momentum kematangan rohani, pendirian, kefahaman dan keputusan. Hal ini
dibuktikan daripada sirah Rasulullah SAW yang dilantik menjadi Rasul pada usia
40 tahun.
Tahun ini adalah tahun ke-11 bagi
persatuan yang menaungi anak Melaka di Mesir yang tidak bergantung dan bertali.
Tetapi bukan erti kelemahan untuk bergerak atau suatu tembok yang menghalang
untuk terus membawa agenda murni membimbing anak Melaka agar mempraktikkan dan
membumikan makna Islam dalam kehidupan. BKKIMM sentiasa melestari tiga aspek
utama pergerakannya iaitu ; Keselamatan, Pendidikan dan Kebajikan
serta sentiasa berhubung dengan pihak berwajib di atas segala permasalahan.
·
“Ke
Arah Merealisasikan Penyatuan Semua Anak Melaka Dengan Menjadikan Islam Yang
Syumul Sebagai Panduan”
BKKIMM optimis dalam menjadi watak utama
agenda penyatuan anak Melaka. Kepimpinannya tidak menyisip tepi isu yang
berlegar dalam kalangan anak Melaka. Siapa yang hampir pasti akan merasai beban
ujian dan berkongsi rasa sedih yang mereka hadapi. Ia bagai orang yang hampir
dengan bara pasti akan merasai bahangnya, tetapi orang yang jauh pasti tidak
merasainya. Cabaran dan tribulasi anak Melaka ini umpama "api dalam
sekam" tak kunjung akhiranya tanpa menafikan ujian itu adalah
'sunnatullah'. Hal demikian dapat dibuktikan dengan usaha peringkat kepimpinan
dan siri-siri hubungan dengan pihak berwajib serta usul yang disepakati antara
pimpinan dan ahli dalam MAT yang ke-34.
Secara asasnya umat Islam disifatkan sebagai
sebuah umat yang satu. Ini berdasarkan firman Allah SWT :
إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا
رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ
Maksudnya: "Sesungguhnya ini adalah umat
kamu umat yang satu dan Aku adalah tuhan kamu maka beribadahlah
(kepada-Ku)". (Surah Al-Anbiya’: 92)
Ibn ‘Abbas R.Anhuma dan anak-anak muridnya
seperti Mujahid dan Sa’id bin Jubair dalam menafsirkan ayat ini mereka berkata:
‘’Agama kamu adalah agama yang satu’’. Imam Hasan al-Basri pula berkata:
Maksudnya adalah “Sunnah kamu adalah sunnah yang satu’’[1]. Syeikh Abd al-Rahman
al-Sa’di pula menafsirkan ayat tersebut dengan katanya: Kesemua mereka (iaitu
para Rasul) berada di atas agama yang satu, jalan yang satu, serta Tuhan yang
satu [2].
Tafsiran ini menerangkan kepada kita bahawa
agama ini adalah satu, yakni menyembah kepada Allah SWT dan tiada sekutu baginya. Perbezaan yang ada
bukanlah pada aspek-aspek pokok seperti aqidah, melainkan pada aspek cabang,
keturunan, dan kaedah ibadah yang sesuai dengan sifatnya yang anjal, fleksibel
dan sesuai pada perbezaan masa atau tempat.
Tugas para nabi dan rasul yang diutuskan
kepada setiap kaumnya tidak lain adalah seruan mengesakan Allah SWT dan
menjauhi segala bentuk kejahatan iaitu ; Toghut, seperti mana firman Allah SWT
:
وَلَقَدۡ بَعَثۡنَا فِى ڪُلِّ أُمَّةٍ۬ رَّسُولاً أَنِ
ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجۡتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَۖ
Maksudnya : "Dan sesungguhnya Kami telah
mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya
menyeru mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah SWT dan jauhilah taghut…" (Surah
an-Nahl : 36)
Atas landasan inilah BKKIMM kekal utuh dan
dipelihara perjalanannya dalam membawa dan menyambung risalah para nabi dan
lebih dekat lagi adalah meneruskan legasi yang ditinggalkan kepada pewaris
kenabian iaitu para ulama. Walaupun nabi dan rasul telah lama meninggalkan
kita, adalah yang lebih berhak bagi kita untuk menjadikan para utusan Allah SWT
sebagai ikutan yang terbaik, mereka menunaikan amanah risalah dakwah yang
terpundak di bahu dalam jalan dakwah yang sememangnya jauh dan berliku
perjalanannya. Ianya memerlukan bekalan iman, akhlak dan ilmu serta jihad
(kesungguhan) yang tinggi untuk meneruskan perjuangan agar mampu membelah badai
dan ranjau.
Disana ada beberapa sifat utama yang
diharapkan BKKIMM memenuhi syarat tersebut, firman Allah SWT :
وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٌ۬
يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۚ
وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ
"Dan hendaklah ada di antara kamu satu
puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan
menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang
salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang
yang berjaya." (Surah Ali Imran : 104).
Di dalam ayat ini menggariskan tiga sifat
utama yang menjadi syarat wajib kumpulan Islam yang mewarisi perjuangan Nabi
iaitu :
1.
Berdakwah
2.
Menyuruh
kepada kebaikan
3.
Mencegah
Kemungkaran
·
Pembinaan
Ukhuwah Islamiah Asas Kejayaan
Ringkasnya ukhuwah bermaksud persaudaraan, manakala
dinisbahkan kepada islamiah adalah bersifat Islam. Maka ukhuwah islamiah itu
boleh diertikan dengan maksud persaudaraan berlandaskan Islam. Kefahaman yang
jelas pengertian ini adalah, persaudaraan yang terbina berasaskan aqidah
keimanan, erti kata lain berukhuwah kerana Allah SWT bukan kerana yang lain. Firman Allah SWT :
وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ
جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ
كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ
إِخۡوَٲنً۬ا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ۬ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم
مِّنۡہَاۗ كَذَٲلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ
تَہۡتَدُونَ
“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali
(agama) Allah SWT , dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat
Allah SWT kepadamu ketika kamu dahulu
(masa jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah SWT mempersatukan hati kamu, lalu menjadilah kamu
kerana nikmat Allah SWT , orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di
tepi jurang neraka, lalu Allah SWT menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah
SWT menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kamu, agar kamu mendapat petunjuk.” (Surah
Ali-Imran: 103)
Sebuah hadis pula yang menggambarkan keutuhan
dan kekukuhan persaudaraan sesama umat Islam yang diriwayatkan oleh Nu’man bin
Basyir bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ
وَتَعَاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ
سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى
Maksudnya: “Perumpamaan golongan yang beriman
pada sifat berkasih sayang, saling merahmati, dan saling membantu adalah
seperti suatu badan. Apabila ada anggota badan yang sakit, ia menyebabkan
keseluruhan tubuh badan tidak dapat tidur dan juga menjadi demam”.
[Riwayat Al-Bukhari]
Inilah acuan Allah SWT memberi hidayah dengan cara mewujudkan kesatuan
umat yang sebenar dan berpijak di alam kenyataan fitrah manusia. Kesatuan ini
dilaksanakan mengikut langkah Sunnah Rasulullah SAW yang menyatukan umat pada
zaman awal Islam yang saling bermusuhan beratus tahun pada zaman jahiliahnya;
iaitu Auz dan Khazraj.
Akhirnya,
sekeras-keras batu dapat dilembutkan dengan kuasa Allah SWT dan petunjuk-Nya
melalui firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 74 :
ثُمَّ قَسَتۡ قُلُوبُكُم مِّنۢ
بَعۡدِ ذَٲلِكَ فَهِىَ كَٱلۡحِجَارَةِ أَوۡ أَشَدُّ قَسۡوَةً۬ۚ وَإِنَّ مِنَ ٱلۡحِجَارَةِ
لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنۡهُ ٱلۡأَنۡهَـٰرُۚ وَإِنَّ مِنۡہَا لَمَا يَشَّقَّقُ
فَيَخۡرُجُ مِنۡهُ ٱلۡمَآءُۚ وَإِنَّ مِنۡہَا لَمَا يَہۡبِطُ مِنۡ خَشۡيَةِ ٱللَّهِۗ
وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ
“Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi
keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu
ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di
antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada
juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak
sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.”
Nilai kita
ialah nilai Islam, iaitu nilai yang telah ditetapkan Allah SWT dan dilaksanakan
oleh Rasulullah SAW. Tasawwur Islami ; iaitu gambaran Islam hendaklah difahami
dengan betul dan bersifat jiddiah (serius) di dalam memahami Islam serta
tidak mencampur adukkan segala anasir perosak iaitu isme-isme lain terhadap
Islam.
Dalam membentuk kefahaman Islam
yang baik perlu berada dalam suasana persekitaran ‘biah’ Islam yang suci dan
pembentukan sahsiah individu pula perlu melalui proses adunan pentarbiahan
yang berperingkat. Semoga agenda penyatuan ini menjadi titik pemula pemangkin
kesatuan mahasiswa Melaka demi melakarkan kejayaan dari sudut organisasi,
akademik dan melahirkan insan yang bermanfaat untuk ummah.
RUJUKAN :
[1] Rujuk Tafsir al-Quran al-Azhim, Ibn Kathir
(5/373).
[2] Lihat Taisir Karim al-Rahman, As-Sa’di (5/1083).
" Medan Islami Menuai Bakti "
" Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan "
#1Hati1Wahdah
# Bersama Bersatu
Disediakan Oleh : Muhammad Ikhram bin Samsudin
Aktivis BKKIMM
No comments:
Post a Comment