Tuesday 5 March 2013

LAPORAN PROGRAM KURSUS DAI’E KONTEMPORARI (KUDRI’13)



              
Kaherah : 17,18 & 20 Februari  - Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM) bagi sesi 2012/2013 telah melaksanakan program Kursus Dai’e Kontemporari  (KUDRI’13) yang merupakan kesinambungan pada sesi yang  lepas. Ia telah diadakan di Musolla, Wisma Seri Melaka selama tiga hari.

Seramai 89 ahli telah hadir bagi menjayakan program ini yang mana turut hadir adalah daripada kalangan adik-adik daripada Akademi Huffaz. Program yang dianjurkan oleh Unit Dakwah dengan kerjasama Unit Pendidikan ini telah membawa beberapa objektif tersendiri yang ingin dicapai oleh ahli. Antaranya ialah mengasah dan melatih kebolehan ahli BKKIMM dalam berorganisasi, menyediakan persiapan dan persediaan asas sebagai seorang dai’e dan pimpinan yang kontemporari, membentuk keterampilan, akhlak dan shakhsiah Muslim yang sejati, melahirkan generasi pelapis yang pakar dan mahir dalam pelbagai disiplin ilmu agama Islam dan menanam kefahaman yang jelas dan jitu yang menepati kehendak semasa kepada ahli BKKIMM. Tema pada tahun ini ialah “Dai’e Kontemporari, Pemacu Ummah Berkredibiliti”.
Antara pengisian menarik yang telah disediakan khas untuk ahli ialah antaranya Pengucapan Umum, Kursus Pengurusan Jenazah (teori dan praktikal) dan Pembentangan Fiqh Khamsah. Tidak ketinggalan diskusi kitab iaitu kitab “Ahdafuna” dan kitab “Dua’t La Qudhot” yang menjadi santapan ilmu dan tarbiah kepada ahli.

Program Kusus Dai’e Kontemporari ini merupakan satu usaha Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM)  bagi melaksanakan gagasannya iaitu dakwah dan tarbiah dan pemantapan fikrah melalui thaqafah dan ilmiah. Program ini diakhiri dengan majlis perasmian penutup  yang dirasmikan oleh wakil badan pengurus PMRAM  iaitu Ustaz Muhammad Syazwan Bin Hamzah.

“MEMARTABAT KEILMUAN,MEMIMPIN KESATUAN”
“JULANG KEILMUAN,JANA KEIZZAHAN”

“MEMAJU PRESTASI,MEMBUMI BAKTI”
"BKKIMM PILIHAN KAMI"




Disediakan oleh:
Setiausaha Kursus Dai’e Kontemporari (KUDRI’13)
Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir
(BKKIMM)sesi 2012/2013


No comments:

Post a Comment